Střípky současnosti Smyčcové trio pro housle, violu a violoncello (2002) |
|
Tuto, pro interprety dosti obtížnou, skladbu jsem začal skicovat téměř ihned po ukončení práce na Fantazii pro komorní soubor v dubnu 2002. Při její kompozici ve mě vznikl jakýsi "přetlak", kterého jsem se musel zbavit. V sedmi větách ukazuji na rozličné problémy tohoto světa, který nemá příliš pozitivních východisek. V šesté větě např. postavení osamělého člověka na okraji společnosti, který nikoho nemá, zobrazeného sólovou violou. Využil jsem velmi široké spektrum výrazových prostředků vycházejících z novoklasicismu, modality, postexpresionismu, serialismu, horizontálního dodekafonismu, řízené aleatoriky až k tembrovým prvkům (melodické využití čtvrttónů v 3. větě). Snad se mi podařilo využít všechny tyto techniky Nové hudby tak, aby vznikl organický celek. Každý nástroj má v jedné větě cadenzu. Název díla symbolizuje roztříštěnost naší civilizace, ne, jak by se mohlo po poslechu zdát, střípky - jako hudební elementy různých technik a tudíž střípky ze světa soudobého hudebního jazyka, který může nepředstavitelně rozmanitý. V II. větě to jsou sólové housle, v V. violoncello a v VI. viola. V. věta symbolizuje stereotyp světa. Celý program je ovlivněn existencionalismem. Na konci VII. věty je krátký citát gregoriánského organa Et ressurexit.... Citát je v pararelním šestizvuku. V samotném závěru je koda, která cituje úvod I. věty. Je to smíření s danou skutečností. Skladbu jsem psal pod dohledem Prof. Ivana Kurze. Dokončil jsem jí pak s prof. Jiřím Gemrotem v prosinci 2002. Provedení skladby byla velmi dlouho odkládáno z důvodu hledání interpretů, kterých se jako potenciálních adeptů vystřídalo celkem dost (postupně 2 houslisté, 4 violisté a 2 violoncellisté). |