Rakovník -- Uprostřed obrazů Dalibora Blažka a Romana Ch. Skleničky si v páteční večer v Mansardě rakovnického muzea rozložili studenti Pražské konzervatoře pultíky, chtějíce seznámit Rakovnické se soudobou hudbou. A to jak se skladbami od klasiků Benjamina Brittena či Petra Ebena staršího [?], ale také s vlastními, dokonce dovezli do Rakovníka hned tři světové premiéry. Jan Fila Trio pro hoboj (Michaela Hrabánková), klarinet (Petr Vašek) a fagot (Lukáš Svoboda), ale také Pět písniček na "zvířecí" texty Emanuela Frynty (zpívala Barbora Sojková, na klavír doprovázel Jan Rossa), zatímco další z autorů Lukáš Sommer si Potměchuť vychutnal na kytaru sám. Publikum nadchla i Filova Variace pro violoncello (Jonáš Hájek) a klavír (Peter Mešo). Vůbec šlo o dobrý nápad, jak nasytit oči i uši zároveň, chvílemi se dokonce zdálo, že i některé postavy na obrazech se proměňují v pozorné posluchače, kterých se tentokráte k vlastní škodě sešlo poskrovnu.
"Poslechnout si něco jako vůbec první na světě lidi neláká, jdou raději na to, co znají. Ty oblíbené klasické formy má ovšem i tahle muzika, jenže jsou v ní zašifrované. O interprety nouzi nemám. Kamarádi mi mé věci hrají a zpívají nejdřív z osobního přátelství, ale pak přijdou na to, že v tom něco je a vezmou je za své," prozradil po virtuózním provedení svých děl zjevně spokojený skladatel Fila. [má odpověď byla dosti volně parafrázována]
(im)
Fotografie:
Lukáš Sommer byl jedním z muzikantů, kteří k nám zavítali z Pražské konzervatoře [HAMU], aby Rakovničanům zpříjemnili páteční podvečer v Muzeu T. G. Masaryka. Foto Ivo Mička (dodám později)
Rakovnický deník, 29. listopadu 2004
poznámky v hranatých závorkách Jan Fila
Zpět...