Pět písniček na texty Emanuela Frynty pro soprán a klavír na texty ze sbírky Písničky bez muziky (2003) |
|
I. Tygr Když tygr jede do Paříže, II. Sýček Když jsem koukal na měsíček, III. Klokan Klokan je divné zvíře, IV. Motýl Když se napře velká síla, V. Had
|
Tento, v pořadí již druhý písňový cyklus jsem začal psát na jaře roku 2003 po té, co se mi do rukou dostala knížka s rozkošnými verši Emanuela Frynty (1923 - 1975). Bylo pro mě velmi těžké vybrat těch několik textů pro písňový cyklus, protože většina textů, jak již název sbírky říká, přímo láká ke zhudebnění. Jen pár z nich by se obtížně zhudebňovaly, protože zpěvák by měl velké potíže s deklamací poměrně složitého textu založeného na hlásovkých změnách (např. želva - žalva, aj.). Nicméně určitě se v budoucnu k této fantastické sbírce vrátím a vyberu si další texty. Skladbu jsem určil pro soprán a klavír. Dílko je určeno dětskému publiku, ale i dospělému, které má za úkol pobavit. Původně jsem uvažoval, že by part mělo zpívat dítě, ale v průběhu kompozice jsem zjistil, že napsat písničky, které by byly schopny zpívat děti je velmi obtížné. Snažil jsem se vyjádřit každé zvíře jiným typem hudby. Tygří řvaní v hluboké poloze. Protože jede do Paříže, zvolil jsem stylisaci francouzského chansonu. Sýček houkal na měsíček a proto je předehra in cis a jsou zde rozložené akordy, stejně jako v Beethovenově Měsíční sonátě. Nechtěl jsem "opisovat", ale vzdát mu tím poklonu. Klokan skáče a proto jsem zvolil swingový rytmus, který láká do skoku. Poslední zvíře Had byl asi největším oříškem, snažil jsem se vyjádřit hadí pohyb, který připomíná vlnovku. Grafická i fyzická realizace ji proto přimíná. Cyklus jsem psal pod vedením prof. Jiřího Gemrota. Skladba byla dokončena na začátku června 2003. Po dlouhém hledání interpretky se partu ujala Barbora Sojková a kolega Jan Rossa, kteří dílo poprvé provedli 26. listopadu 2004 Mansardě Muzea T.G.M. v Rakovníku. Ohlas v tisku
|